Agile, Leadership
8 April 2020
Sprawdź jak dużo przemocy jest w Twojej komunikacji
Sprawdź jak dużo przemocy jest w Twojej komunikacji

  For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Czy zadajesz sobie sprawę, jak dużo przemocy jest w naszej codziennej komunikacji? Poniżej krótki test, a więcej na temat języka serdca (porozumienie bez przemocy – NVC) znajdziesz w poprzednim artykule.

Sprawdź jak dużo przemocy używasz w komunikacji? Przy każdym stwierdzeniu zaznacz “TAK” lub “NIE”

  • Przed każdą rozmową upewniam się czy moją intencją jest zaspokojenie potrzeb zarówno innych jak i swoich
  • Gdy kogoś proszę o zrobienie czegoś, upewniam się czy formułuję prośbę czy żądanie
  • Zamiast mówić czego nie chcę, aby ktoś zrobił, mówię co chcę, aby osoba zrobiła
  • Zamiast mówić jaki chcę, aby ktoś był, proponuję działania, które chciałbym, aby ten ktoś podjął, które uważam, że pomogą tej osobie się zmienić
  • Zanim się zgodzę lub nie zgodzę z czyjąś opinią, próbuję się dostroić do tej osoby – zrozumieć jej uczucia i potrzeby
  • Zamiast mówić „nie”, przedstawiam swoje potrzeby, które są przeszkodą, żeby powiedzieć „tak”’
  • Jeśli jestem zdenerwowany zastanawiam się, które z moich potrzeb nie zostały zaspokojone i co mogę zrobić, aby je zaspokoić, zamiast myśleć o tym, co złego jest z innymi lub ze mną
  • Zamiast doceniać kogoś, za to, że zrobił coś co lubię, wyrażam wdzięczność mówiąc jakie moje potrzeby zostały zaspokojone

Jeśli odpowiedziałeś “nie” na więcej niż kilka z tych pytań, istnieje duża szansa, że twoja komunikacja nieumyślnie rani. Jest z przemocą, pomimo braku takich intencji.

Asertywne słuchanie

Dobra komunikacja to droga prowadząca w dwóch kierunkach, a słuchanie jest aktywnym, nie zaś biernym procesem. Potrzeba pełnego zaangażowania, aby naprawdę pojąć, co rozmówca myśli i czuje. Pomogą w tym poniższe pytania.

  • W twoim przekonaniu, jaki jest główny problem?
  • Jak rozumiesz tę sytuację?
  • Kiedy zmagasz się z (nazwij problem), jak się wtedy czujesz?
  • Kiedy próbujesz rozwiązać (nazwij problem), co chciałbyś wtedy zrobić?
  • Co w twoim przekonaniu powinno się zmienić?
  • Co chciałbyś, żebym zrobiła, aby zaradzić problemowi?

Dodatkowe materiały:

0
No Comment 0 , , , , ,

There are 0 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

PMP® certification preparation course starts on 8 June 2020

Virtual:  every Mon 18:30-21:30 till 24 Aug 2020

Zapisy trwają! Enrollment in progress!




close-link
Napisz wiadomość