Opis
W celu dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia organizacje uruchamiają złożone programy zmian. Programy te mogą być migracyjne – przeniesienie wiedzy, systemów oraz działań operacyjnych od klienta do wyspecjalizowanej jednostki zewnętrznej lub transformacyjne – od zmiany struktury procesów, poprzez zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych, do zmiany kultury organizacyjnej. Migracje („transition”) są złożone, ale przewidywalne, natomiast transformacje z natury są nieprzewidywalne, natomiast uwalniają olbrzymi potencjał, który pozostaje nieodkryty do czasu faktycznej zmiany. Oba rodzaje programów wymagają szerokiego wachlarza kompetencji przywódczych i menedżerskich – umiejętności, których można się nauczyć.
Głównym celem warsztatu jest przygotowanie obecnych oraz przyszłych liderów projektów i programów do koordynacji złożonych inicjatyw. Warsztat jest podzielony na dwie części. Pierwsza koncentruje się na zarządzaniu zmianą tranzycyjną, czy transformacyjną, druga natomiast przybliża procesy, narzędzia i techniki zarządzania projektem.
Cele warsztatu:
- Zrozumienie procesu, poznanie narzędzi i technik zarządzania tranzycją – Bridges’ Model oraz roli lidera w takim procesie
- Zapoznanie się uczestników z cyklem życia projektu tranzycyjnego i transformacyjnego, procesami oraz praktycznymi narzędziami i technikami zarządzania takim projektem
- Zrozumienie głównych wyzwań projektów typu tranzycyja/transformacja i sposobów radzenia sobie z nimi
Korzyści dla uczestników:
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- Zastosować proces oraz praktyczne narzędzia i techniki zarządzania projektem tranzycyjnym i transformacyjnym
- Rozpoznać co oznacza autentyczne przywództwo i stosować go w praktyce w taki sposób, by rozwijać kompetencje i zachowania przywódcze u siebie i innych
- Usprawnić istniejący proces zarządzania tranzycją/transformacją
Metody szkoleniowe:
- Szkolenie będzie prowadzone w formie warsztatu połączonego z krótkimi wykładami. Wykorzystywana będzie zasada efektywnego uczenia się dorosłych według Cyklu Kolba (doświadczenie – refleksja – teoria – planowanie)
- Zostaną zastosowane następujące metody i narzędzia: studia przypadków prezentacja multimedialna, film, krótkie wykłady, dyskusje grupowe, ćwiczenia w grupach z wykorzystaniem technik kreatywnego myślenia i inne.
Program warsztatu:
1. Wprowadzenie do warsztatu
2. Wprowadzenie do przywództwa w projecie tranzycyjnym/transformacyjnym
3. Zmiana, a tranzycja
- Zarządzanie ludzkimi aspektami zmiany
- Proces – Bridges’ Model
4. Ludzie w procesie tranzycji
- Umiejscowienie ludzi w procesie tranzycji
- Znaki podczas tranzycji: GRASS
- Język podczas tranzycji
5. Zakończenie i strata
- Analiza strat
- Strategie zarządzania zakończeniem
6. Strefa neutralna
- Efektywna komunikacja
- 4 P
- Kreatywność i innowacyjność
- Coaching
7. Nowe rozpoczęcie
- Strategie fazy nowego rozpoczęcia
- Zasady zarządzania tranzycją
8. Cykl życia projektu tranzycyjnego
9. Procesy rozpoczęcia
- Karta Projektu
- Identyfikacja interesariuszy
10. Procesy planowania
- Zakres; Harmonogram; Koszty; Komunikacja; Ryzyko; Zarządzanie ludźmi
- Plan Projektu i Kick off
11. Procesy realizacji i monitorowania/kontroli
- Jak efektywnie zarządzać realizacją?
- Przegląd; Zmiana; Postęp/Status
- Narzędzia i techniki
- Delegowanie; Autorytet; Efektywna informacja zwrotna; Motywacja
12. Procesy zamykania
- Przekazanie produktów końcowych
- Doświadczenia z projektu
- Świętowanie sukcesu
13. Podsumowanie warsztatu