Cele warsztatu:
- Zapoznanie się uczestników z wyzwaniami globalnych zespołów oraz strategiami i technikami radzenia sobie z nimi
- Wzrost świadomości kulturowej
- Zapoznanie się uczestników z najlepszymi praktykami zarządzania wirtualnymi i wielokulturowymi zespołami
- Nabycie umiejętności pracy w globalnych zespołach
Korzyści dla uczestników:
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafili:
- rozumieli problemy i wyzwania wirtualnych i wielokulturowych zespołów
- rozumieli i rozpoznawali różnice międzykulturowe
- potrafili zastosować odpowiednie strategie i narzędzia budowania efektywnych zespołów ponad granicami (uzyskanie efektu synergii, budowanie zaufania, efektywna komunikacja)
Metody szkoleniowe:
Szkolenie jest prowadzone w formie warsztatu w połączeniu z krótkimi wykładami. Zostaną zastosowane następujące metody i narzędzia: prezentacja multimedialna, krótkie wykłady, dyskusje grupowe, studia przypadków, ćwiczenia w małych grupach.
Program warsztatu:
1. Wprowadzenie do pracy globalnej
- Korzyści pracy zdalnej
- Wyzwania wirtualnego zespołu
- Kluczowe błędy wpływające na efektywność zespołu rozproszonego
- Profil efektywnego zespołu rozproszonego
- Ścieżka skutecznego zespołu wirtualnego
2. Świadomość kulturowa
- Co to jest kultura?
- Typologie kultur
- Geert Hofstede
- GlobeSmart
- Solomon & Schell
- Multi-active, linear- active, reactive
- Model ICAM (Intercultural Awareness Model)
3. ICAM w praktyce
- Hierarchia vs. Egalitaryzm
- Formalny vs. Nieformalny
- Grupowy vs. Indywidualny
- Interpersonalny vs. Tranzakcyjny
- Komunikacja bezpośrednia vs. Pośrednia
- Kontrola czasu vs. Płynne traktowanie czasu
- Kontrola zewnętrzna vs. Wewnętrzna
- Status vs. Równowaga
4. Współpraca i zaufanie on-line
- 3 cechy współpracy
- TAO wirtualnego zespołu
- Zaufanie, substytut kontroli
- Zaufanie transakcyjne
5. Budowanie efektywnego zespołu wirtualnego
- Etap 0: Czy jestem gotowy na uruchomienie zespołu rozproszonego” Sprawdź swoje IQ”
- Etap 1: Przed uruchomieniem. Tworzenie wirtualnego zespołu
- Etap 2: Uruchomienie: Kick off (spotkanie inicjujące)
- Etap 3: Po uruchomieniu: Monitorowanie i ocena efektywności zespołu
6. Model ROMP ” zwiększenie efektywności zespołu rozproszonego
- Relacje
- Odpowiedzialność
- Motywacja
- Proces i Cel
7. Przywództwo wirtualne
- Wyzwania lidera zespołu rozproszonego
- Przetestuj swoje IQ – studium przypadku
- Kompetencje efektywnego lidera zespołu wirtualnego
- 4 stymulatory efektywności
8. Narzędzia i techniki współpracy wirtualnej
- Rola moderatora
- Efektywne spotkania wirtualne
9. Podsumowanie i zakończenie warsztatu