The PMI Talent Triangle®, czyli zestaw kompetencji Project Managera
Leadership (kompetencje z zakresu przewodzenia i motywowania):
Kompetencje przywódcze, takie jak komunikacja, motywowanie, czy kreatywne rozwiązywanie problemów są niezbędne w pracy każdego lidera, w tym Lidera Projektu. Wg. badania PMI’s Pulse of Profession, 75% organizacji ocenia je jako najważniejsze dla skutecznego zarządzania złożonością projektową. Obszar ten obejmuje:
• burze mózgów
• coaching i mentoring
• zarządzanie konfliktem
• inteligencja emocjonalna
• wywieranie wpływu
• umiejętności interpersonalne
• słuchanie
• negocjowanie
• rozwiązywanie problemów
• budowanie zespołu
Technical Project Management (kompetencje przedmiotowe, związane z certyfikacją):
Obszar ten obejmuje procesy, metodyki, narzędzia i techniki zarządzania projektem, programem, portfelem, czy produktem. Ich znajomość, poświadczona certyfikatami, potwierdza kompetencje i wiedzę związaną z umiejętnościami „twardymi”. W szczególności są to takie zagadnienia jak:
• nadzorowanie i zarządzanie projektem, programem, portfelem, produktem
• zarządzanie cyklem życia projektu, programu, portfela, produktu
• zarządzanie realizacją projektu, programu, portfela, produktu
• zarządzanie wymaganiami, ryzykiem, harmonogramem, zakresem projektu, programu, portfela, produktu
• szacowanie czasu, budżetu i kosztu
• pozyskiwanie i przetwarzanie danych
• zarządzanie wartością wypracowaną
• praktyki, ramy pacy projektowej, metodyki Agile, kaskadowe, hybrydowe
Strategic and Business Management (umiejętności zorientowane na biznes):
Znajomość strategii firmy, umiejętność jej tworzenia i wykorzystywania, ciągłe monitorowanie otoczenia biznesowego i komunikowanie zmian decydentom w celu interpretacji i działania, czyli kompetencje strategiczno-biznesowe stają się kluczowe w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej.
Obszar ten obejmuje takie aspekty:
• zarządzanie korzyściami i ich realizacją
• otoczenie biznesowe
• schematy i modele biznesowe
• analiza konkurencji
• satysfakcja i relacje z klientem
• wiedza na temat branży oraz jej standardów
• regulacje prawne
• świadomość rynku
• wiedza z zakresu innych funkcji operacyjnych (marketing, finanse, itp.)
• planowanie strategiczne, analizy, dostosowanie do strategii.
Project Management Institute, PMI, PMI Talent Triangle są zarejestrowanymi znakami towarowymi Project Management Institute, Inc.[:]
Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.