Dawno, dawno temu. Transformacyjna moc opowieści. Storytelling.

Autorstwa Mike’a Rawlinsa

Jak Homo sapiens zdołał przekroczyć ten kluczowy próg, zakładając w końcu miasta liczące dziesiątki tysięcy mieszkańców i imperia rządzące setkami milionów? Tajemnica tkwiła prawdopodobnie w pojawieniu się fikcji. Duże grupy nieznajomych mogą skutecznie współpracować, wierząc w wspólne mity.

~ Z książki „Sapiens. Od zwierząt do bogów” autorstwa Yuvala Noaha Harariego

Opowiadanie historii jest tym, co czyni nas ludźmi. Przewija się przez każdy aspekt naszego życia, kształtując nasze zachowanie wobec siebie samych i innych. Z tego powodu opowiadanie historii, we wszystkich swoich formach, może być zarówno potężnym czynnikiem umożliwiającym, jak i hamującym zmiany.

Historie, które sobie opowiadamy, świadomie i nieświadomie, kształtują nasze poczucie tego, kim jesteśmy, nasze wartości i przekonania oraz nasze zachowania. Historie, którymi dzielimy się z innymi, pozwalają nam współistnieć w harmonii (lub dysharmonii), łączyć się w zespoły dla wspólnych celów, świętować wspólne triumfy i opłakiwać wspólne straty. Złożoność językowa uzdalnia nas do mówienia o rzeczach, które nie istnieją, fikcjach społecznych, które umożliwiają nam współpracę w coraz większych grupach. Nasze wyobrażone rzeczywistości kształtują nasze społeczeństwa i napędzają główne trendy i ruchy.

Historie są silnymi sygnałami stagnacji, utrzymując jednostki, zespoły lub organizacje w miejscu – lub zmianie – zapewniając inspirację i motywację do pójścia naprzód – i zawsze są w dostępne dla jednostek, zespołów i kultur.

Historie są silnymi bodźcami wywołującymi stagnację, poprzez zatrzymywanie jednostek, zespołów lub organizacji w bezruchu – lub impulsami zmiany – zapewniającymi inspirację i motywację do pójścia naprzód – zawsze dostępne dla jednostek, zespołów i kultur.

Możemy wykorzystać opowiadanie historii jako środek wspomagający zmianę jednostek, zespołów, organizacji i społeczeństw.

Wszyscy mamy historie, jedną z nich jest historia Małgorzaty, która znajduje się w materiałach dodatkowych.

Kluczowe elementy opowiadania historii:

👉 Protagonista

👉 Antagonista

👉 Podżegający incydent

👉 Pragnienie/podróż

👉 Kryzys

👉 Punkt kulminacyjny

👉 Rozstrzygnięcie

👉 Pragnienia i potrzeby

Historie muszą być Twoimi historiami, muszą być autentyczne i spójne.

Mogą być oparte na prawdziwych wydarzeniach, tak jak historia Małgorzaty dostępna w materiałach dodatkowych.

Nie muszą być rzeczywiste ani prawdziwe – mogą wykorzystywać metaforę, aby przekazać głębsze, inspirujące znaczenie, jak historia Mike’a (artykuł w materiałach dodatkowych).

Ale muszą nieść znaczenie (przynajmniej jedno) i musisz mieć cel w dzieleniu się tą historią.

Wybierz swoją historię.

Historie liderów mogą być wykorzystywane do:

Rozpoczęcie działania

Przekazywania wartości

Wzmacniania współpracy

Zatrzymania plotki

Dzielenia się wiedzą

Poprowadzenia w przyszłość

👉

👉

👉

👉

👉

👉

Opisuj przeszłe sukcesy

Zachęcaj do dyskusji

Nakłaniaj do dzielenia się

Zaakcentuj z humorem

Zbieraj doświadczenia

Nakreśl przekonujący obraz

Z „Telling Tales” ” Stephen Denning, Harvard Business Review

Opowieści to to, co nas czyni ludźmi. Przenikają przez każdy aspekt naszego życia i kształtują nasze zachowanie wobec siebie i innych. Jeśli umiesz dostrzec historie w sobie i w innych, jeśli nauczysz się słuchać, reagować, dzielić się i wywierać wpływ – posiadasz potężne narzędzie do wprowadzania zmian.

Stań się entuzjastą historii.

Entuzjaści to ludzie, którzy naprawdę angażują się w Storytelling. Jeśli czegoś nie wiedzą, starają się nauczyć. W rezultacie potrafią poruszać ludzi, opowiadając wspaniałe historie. Mogą dotyczyć marek, strategii, innowacji, kultury, życiowych lekcji, czy innych aspektów być historie o markach, strategiach, innowacjach, kulturze, życiowych lekcjach i tak dalej.

Hakerzy opowieści to ludzie, którzy wiedzą, że Storytelling jest na topie. Chcą czerpać korzyści, ale bez wkładania wysiłku. Stwarzają tylko pozory. Szukają skrótów. Najczęstszym „hakiem” jest myślenie, że moc opowieści tkwi w samym słowie. Opowieść, podobnie jak miłość, pokój czy radość, oznacza znacznie więcej niż tylko słowo.

Możesz dowiedzieć się więcej na temat opowieści, jako narzędzia rozwoju indywidualnego i grupowego, korzystając z takich źródeł jak:

  • „Podróż bohatera: podróż odkrywania samego siebie” autorstwa Stephena Gilligana i Roberta Diltsa
  • „Bohater o tysiącu twarzy” autorstwa Josepha Campbella
  • „W głąb lasu: pięcioaktowa podróż w świat opowieści” autorstwa Johna Yorka
  • „Tao storytellingu” autorstwa Claire Taylor

                                                                                          Aż do rozpoczęcia kolejnej opowieści.

Mike Rawlins

Materiały dodatkowe

Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.