Conference
23 listopad 2019
OEES 2019 subiektywnie – edukacja
OEES 2019 subiektywnie – edukacja

„Nie ma przyszłości bez idealistów” – to motto tegorocznego wydarzenia Open Eyes Economy Summit (OEES), które odbyło się w Krakowie 19-20 listopada 2019 roku. Open Eyes Economy Summit to międzynarodowy szczyt ekonomii opartej na wartościach społecznych, odbywający się raz w roku, jesienią, w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Jak firmy mogą zmieniać edukację?

Pomimo napiętego kalendarza nie mogło nas tam zabraknąć. A ponieważ temat edukacji jest nam bliski na początek dzielimy się refleksją z debaty  „Jak firmy mogą zmieniać edukację? – alternatywne narzędzia kształtowania kompetencji”, którą poprowadził Grzegorz Święch z fundacji OFF school, a wzięli udział: Ewa Sowińska, ESO Audit, Anna Grąbczewska, Fundacja Uniwersytet Dzieci, dr Ewa Migaczewska, AGH, Tomasz Misztal, Kamsoft Podlasie, Agnieszka Święch, fundacja OFF school, Marta Majchrzak, fundacja OFF school i Ryszard Szlosarek, student SWPS. Podczas debaty rozmawialiśmy o nowych rozwiązaniach edukacyjnych, które mogą wprowadzać firmy i instytucje, aby w skuteczny i nowoczesny sposób kształcić swoje przyszłe kadry.

Systemy kształcące młode pokolenia wciąż tkwią w czasach rewolucji przemysłowej. Tymczasem jak pokazują badania i scenariusze, w przyszłości oprócz nauk ścisłych będą liczyły się umiejętności miękkie takie jak zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność, umiejętność dzielenia się wiedzą, współpracy, nastawienie na rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie czy umiejętności negocjacyjne. W związku z tym  potrzebujemy drastycznej zmiany modelu edukacji, gdyż ten obecny jest zaprzeczeniem tego czego dziś potrzebujemy, gdyż uczy posłuszeństwa, punktualności, wykonywania poleceń oraz niekwestionowania rzeczywistości. Więcej na temat scenariuszy przyszłości w artykule, który podsumowuje wystąpienie Moniki Jaskulskiej z Infuture Hatalska Foresight Institute.

Co o młodych mówią badania?

Zanim przeszliśmy do rozwiązań to z raportu zaprezentowanego przez Martę Majchrzak dowiedzieliśmy się, że młodzi Polacy są slaktywistami*. Ważne jest dla nich bezpieczeństwo i co było zaskoczeniem przynajmniej dla mnie, w Polsce czują się bezpiecznie. Co ciekawe, coraz bardziej wierzą reklamom i politykom – do końca nie wiem jak to się ma do ogólnie panującego przekonania popartego badaniami, że młodzi posiadają „detektor ściemy” i trudno nimi manipulować. Widocznie przestarzały system edukacji przynosi już swoje żniwo. Natomiast Anna Grąbczewska podzieliła się oczekiwaniami młodych w stosunku do szkoły i są to: zabawa, zaangażowanie i zaufanie.

Głos przedsiębiorców

Zapytano też przedsiębiorców jak oni postrzegają młode pokolenie, które wkracza na rynek pracy. Ewa Sowińska potwierdziła tezę, że ważne jest dla nich bezpieczeństwo, nie chcą brać odpowiedzialności, oczekują instruktażu i wykazują się mniejszą ciekawością niż kiedyś. Tomasz Misztal natomiast trafnie zauważył, że przedsiębiorcy dziś muszą mierzyć się z produktem edukacji i potwierdził, że to ciekawość jest właśnie tym czego oczekujemy od pracowników, a to deficytowa cecha, która jest w szkole skutecznie zabijana. Rodzicom zaproponował, aby sprawdzili, czy w szkole można zadawać pytania. Potwierdził też wyniki badań, które mówią, że to zdolność krytycznego myślenia, kreatywność i zrozumienie są i będą krytyczne w przyszłości. Musimy wiedzieć i rozumieć co działa i jak to działa, a warto zacząć od zrozumienia siebie. My powtarzamy jak mantrę, że dziś samoświadomość jest ważniejsza od MBA.

Głos studenta

Mnie jednak najbardziej w pamięci zostanie głos najmłodszego uczestnika debaty, studenta SWPS Ryszarda Szlosarka, który stanowczo podkreślił, że chodzi o zmianę paradygmatu myślenia. Młodzi ludzie nie potrzebują dziś wiedzy, gdyż mogą ją czerpać z internetu, a oczekują od szkoły wsparcia, inspiracji  i zrozumienia – młody człowiek jest dziś pogubiony!

Rozwiązania

Na koniec podzieliliśmy się rozwiązaniami wsparcia przestarzałego systemu edukacji. Padły takie propozycje jak ciekawe i interaktywne zajęcia pozaszkolne, gotowe scenariusze lekcji dla nauczycieli – można je bezpłatnie pobrać ze strony Fundacji Uniwersytet Dzieci, czy programy mentoringowe. Dodatkowo uczestnicy debaty obiecali, że wspólnie zrealizują jakieś działanie na rzecz zmiany polskiej edukacji, którego rezultatami podzielą się na kolejnym OEES.

gameScrum

My podzieliliśmy się pomysłem gameScrum, który planujemy rozwinąć już wkrótce i cieszymy się, że na sali znaleźliśmy kilku partnerów. gameScrum to nauka przedmiotów szkolnych przez zabawę i realizację projektów z wykorzystaniem metody Scrum. Nauka nie musi być nudna – chcemy pokazać, że matematyki, fizyki, chemii, czy biologii można nauczyć się podczas wspólnej zabawy. Przy okazji zdobywając kompetencje przyszłości takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, praca zespołowa, czy empatia. Wkrótce rusza rekrutacja pierwszej grupy edukatorów, którzy równolegle w swoich klasach, klubach, czy świetlicach będą chcieli prowadzić zajęcia wg nowego paradygmatu myślenia – bez ocen, kar i nagród, a z szacunkiem dla różnych punków widzenia. Zgodnie z zasadą – każde dziecko ma talent tylko trzeba go odkryć. Okazuje się, że nasz pomysł adresuje potrzeby młodych ludzi: zabawy, zaangażowania i zaufania.

Kolejny szczyt OEES odbędzie się  17-18 listopada 2020 roku – rezerwujcie czas w kalendarzach, bo to wyjątkowe wydarzenie, które serdecznie polecamy.

*Slaktywizm (również slacktywizm, ang. slacktivism, od slack – leń, wałkoń i activism – aktywizm – odnosi się do aktywizmu politycznego bądź społecznego, który nie powoduje istotnych praktycznych skutków, a jedynie przyczynia się do samozadowolenia osoby biorącej udział. Działania uznawane za slaktywizm zwykle są bardzo proste i nie wymagają zaangażowania od uczestników.

Slaktywizm obejmuje takie działania jak podpisywanie internetowych petycji, przyłączanie się do organizacji bez uczestnictwa w ich działalności statutowej, kopiowanie statusów i postów, zmiana informacji osobistych czy awatarów na portalach społecznościowych.

Według Wspólnego Programu Narodów Zjednoczonych Zwalczania HIV i AIDS (UNAIDS) slaktywizm zakłada, że ludzie, którzy pozornie wspierają działalność jakiejś organizacji wykonując bardzo proste czynności, nie są tak naprawdę zaangażowani i zdolni do poświęceń w celu osiągnięcia pożądanych efektów. Żródło: Wikipedia

0
No Comment 0 , , , ,

There are 0 comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Przygotowanie do certyfikacji PMP/ PMP certification preparation course

Edycja wirtualna/virtual: start 20/01/2020

Zapisy trwają !




close-link
Napisz wiadomość