[:pl]
W poniedziałek, 3 grudnia 2012
Starter Gdański Inkubator Przedsiębiorczości zaprosił wszystkich chętnych na relację z San Francisco z konferencji
The Lean Startup Conference, w której zarówno początkujący założyciele startup-ów jak i firm dojrzałych podzielili się z nami swoimi doświadczeniami jak zbudować dochodową organizację „lean” ( The Lean Startup, to sposób na biznes wymyślony przez Erica Ries’a, którego celem jest zmiana sposobu powstawania nowych firm oraz wypuszczania na rynek nowych produktów. Opiera się on na „potwierdzonej nauce” (ang. validated learning), eksperymentowaniu i wypuszczaniu produktu w iteracjach w celu skrócenia cyklu rozwoju produktu, pomiarach postępu i zbieraniu opinii klienta).
„Being lean is not our goal. Our goal is to have fun creating a product for a customer”
Konferencja zaczęła się o 18:00 naszego czasu i trwała do 2:00 rano, a otworzył ją Eric Ries, przedsiębiorca i autor bescelera New York Timesa „The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Business, published by Crown Business”
Trudno mi powiedzieć ile osób wytrwało do końca konferencji, gdyż opuściłam ją około 22:30, ale postaram się podzielić swoimi wrażeniami i opowiedzieć o kilku innowacyjnych pomysłach zaprezentowanych w ciągu tych pierwszych 4 godzin. Tempo było tak duże (średnio 10 min. na wystąpienie), że nie jestem w stanie wymienić wszystkich, ale dzięki tej dynamicznej formie prezentacji (coś na wzór pecha kucha), przeplatanej krótkimi dyskusjami, pomimo zdalnej relacji było to dla mnie interesujące doświadczenie.
Jessica Scorpio otworzyła Getaround, startup z doliny krzemowej, który jest pionierem w obszarze dzielenia się samochodem korzystając z technologii mobilnej. Podoba mi się pomysł dzielenia samochodu z kilkoma osobami z sąsiedztwa.
Danny Kim tworzy instrumenty muzyczne okulary, rowery i inne dziwne rzeczy. A rok spędzony w podróży, gdzie ledwo uszedł z życiem zainspirował go i postanowił przeciąć samochód na pół, dzięki czemu powstał mały i bezpieczny pojazd miejski.
Nikhil Arora i Alejandro Velez jeszcze na studiach stworzyli „Back to the Roots”, miejską hodowlę grzybów w Oakland (Kalifornia). A teraz produkują „pakiet grzybowy” ” możesz wyhodować sobie świeże grzyby w pudełku, a zamiast ziemi fusy po kawie. Ciekawe i ekologiczne rozwiązanie.
Andres Glusman, vice-prezydent Meetup, gdzie eksperymentuje z podejściem lean dał nam kilka wskazówek: 1) „Ludzie nie mają w nosie lean, ale mają w nosie pracę” „Ludzie nie chcą testować, a budować rzeczy, których inni będą używać”!
A Stephanie Hay odkryła przed nami tajemnicę „Jak przetestować naszą komunikację, żeby była lepsza”. Cel biznesowy: Być wybranym! Cel marketingowy: Być zrozumianym! Cel rozwojowy: Znaleźć się!
Jocelyn Wyatt z IDEO.org, organizacji non profit, pojechała do Afryki, aby dowiedzieć się, że nasze założenia są błędne. Wykorzystując prototypowanie produktu i serwisu w ciągu 3 lat 10 000 rodzin w Ghanie będzie miało swoje własne toalety. Bardzo interesujące – nigdy nie wpadłabym na wykorzystanie lean w projekcie, którego celem jest instalacja toalet w Afryce.
Muszę przyznać, że był to bardzo inspirujący wieczór.
[:]