Learning Agility: klucz do sukcesu

Learning Agility: klucz do sukcesu

Współczesny świat nieustannie się zmienia. Technologie, środowiska pracy i normy społeczne ewoluują w szybkim tempie, co wymaga od nas otwartości na zmiany i umiejętności adaptacji. Zwinność w uczeniu się (ang. Learning Agility), koncepcja, która zyskała na znaczeniu w kontekście rozwoju osobistego i zawodowego, odnosi się do zdolności do ciągłego uczenia się, przystosowywania się oraz wykorzystywania nowej wiedzy w nieznanych sytuacjach. Monique Valcour, w grudniowym wydaniu Harvard Business Review z 2015 roku, definiuje Learning Agility jako „zdolność do szybkiego, nieprzerwanego uczenia się z doświadczeń. Oznacza to również umiejętność rezygnowania z tego, co działało w przeszłości”. Podkreśla to zdolność nie tylko do nauki, ale także do oduczania się i ponownego uczenia się, gdy przeszłe strategie przestają być skuteczne. Zwinność w uczeniu się to w istocie „wiedza, co robić, gdy nie wiesz, co robić”. Wymaga otwartego i receptywnego podejścia, które akceptuje niepewność i złożoność nowych wyzwań.

Zwinność w uczeniu się jest cechą wielowymiarową, obejmującą pięć kluczowych czynników: zwinność umysłową, zwinność w relacjach międzyludzkich, zwinność w zmianach, zwinność w osiąganiu wyników oraz samoświadomość. Zrozumienie tych aspektów oraz praktyczne przykłady mogą wskazać drogę do rozwijania zwinności w uczeniu się w nas samych i naszych zespołach.

1. Zwinność umysłowa: Akceptowanie złożoności i nowych pomysłów

Zwinność umysłowa odnosi się do zdolności do rozpatrywania problemów w unikalny sposób, tworzenia nowych połączeń rozwijania ciekawości oraz otwartości na wiedzę. Osoby wykazujące się zwinnością umysłową nie boją się złożoności. Wręcz przeciwnie, postrzegają trudne problemy jako okazję do twórczego myślenia i poszerzania swojej wiedzy.
Przykład: Wyobraź sobie analityka danych pracującego w branży medycznej. W obliczu nagłego napływu złożonych danych pacjentów podczas kryzysu zdrowotnego musi znaleźć innowacyjne sposoby interpretacji i przedstawienia tych informacji. Zamiast stosować sprawdzone metody, analityk akceptuje złożoność sytuacji, eksperymentując z nowymi technikami wizualizacji danych i modelami statystycznymi. Jego zwinność umysłowa pozwala znaleźć skuteczne rozwiązania, gdy tradycyjne podejścia zawodzą.
Inny przykład to specjalista ds. marketingu. Gdy kampania nie przynosi oczekiwanych rezultatów, osoba ze zwinnością umysłową poszuka nietypowych pomysłów, na przykład analizując branże niezwiązane z marketingiem lub współpracując z zespołami spoza marketingu, aby wykorzystać kreatywność między funkcyjną.

2. Zwinność w relacjach międzyludzkich: Odnajdywanie się w interakcjach z ludźmi

Zwinność w relacjach międzyludzkich oznacza otwartość na innych, czerpanie przyjemności z interakcji z różnorodnymi grupami oraz umiejętność wydobywania z ludzi tego, co najlepsze. Chodzi o zrozumienie, że różne perspektywy mogą wzbogacić nasze myślenie i prowadzić do bardziej efektywnych rozwiązań.

Przykład: Wyobraź sobie lidera projektu, który zarządza wielokulturowym zespołem. Zamiast narzucać swoje poglądy, aktywnie poszukuje opinii każdego członka zespołu, doceniając unikalne spostrzeżenia wynikające z różnych kontekstów kulturowych. Poprzez umożliwianie otwartych dyskusji i zachęcanie do współpracy tworzy pozytywne środowisko, w którym wszyscy czują się docenieni i zmotywowani. Ta zwinność w relacjach międzyludzkich nie tylko wspiera innowacyjność, ale także wzmacnia spójność zespołu.

Innym przykładem jest przedstawiciel handlowy pracujący na rynku międzynarodowym, który wykorzystuje zwinność w relacjach międzyludzkich, aby zrozumieć niuanse kulturowe i dostosować swój styl komunikacji, budując zaufanie i finalizując transakcje, które wydawały się trudne do osiągnięcia.

3. Zwinność w zmianach: Przewodzenie transformacjom

Zwinność w zmianach to gotowość do prowadzenia i akceptowania procesów transformacyjnych, nieustanne poszukiwanie nowych opcji i dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności. Osoby z wysoką zwinnością w zmianach odnajdują się w niepewnych i dynamicznych warunkach, zawsze gotowe do eksperymentowania i modyfikowania swoich działań.

Przykład: Programista pracujący w startupie technologicznym ilustruje zwinność w zmianach, gdy szybko uczy się nowego języka programowania, aby sprostać wymaganiom ważnego projektu. Nawet jeśli język jest nieznany, inwestuje czas w jego opanowanie, traktując wyzwanie jako szansę, a nie zagrożenie. Jego elastyczność przynosi korzyści nie tylko firmie, ale także jego własnej ścieżce zawodowej.

Liderzy również wykazują zwinność w zmianach, gdy prowadzą organizację przez okresy niepewności. Przykładem może być dyrektor generalny firmy, który przewiduje zmiany rynkowe i proaktywnie reorganizuje działalność, aby utrzymać konkurencyjność. Zamiast opierać się transformacji, daje przykład innym, inspirując i pokazując, jak zmiany mogą być szansą na rozwój.

4. Zwinność w osiąganiu wyników: Skuteczność w trudnych warunkach

Zwinność w osiąganiu wyników to zdolność do osiągania imponujących rezultatów w trudnych lub stresujących sytuacjach. Obejmuje koncentrację, determinację i inspirowanie innych do przekraczania własnych oczekiwań, nawet w obliczu przeciwności.

Przykład: Wyobraź sobie kierownika projektu stojącego w obliczu zbliżającego się terminu, z nieoczekiwanymi przeszkodami, takimi jak zakłócenia w łańcuchu dostaw. Zamiast poddać się stresowi, znajduje alternatywne rozwiązania, negocjuje z dostawcami i reorganizuje priorytety, aby projekt pozostał na właściwej ścieżce. Jego opanowanie i zorientowanie na wynik pomagają w zakończeniu projektu z sukcesem i motywują cały zespół.

Zwinność w osiąganiu wyników demonstruje także sportowiec, który w kluczowym meczu mobilizuje swój zespół i realizuje zwycięską strategię mimo presji. Jego determinacja i wytrwałość podnoszą wydajność całej drużyny.

5. Samoświadomość: Zrozumienie siebie dla ciągłego rozwoju

Samoświadomość, ostatni czynnik, polega na zrozumieniu swoich mocnych i słabych stron, poszukiwaniu informacji zwrotnej i zaangażowaniu w autorefleksję. Osoby samoświadome potrafią trafnie ocenić swój wpływ na innych i wskazać obszary do poprawy.

Przykład: Menedżer, który po wygłoszeniu prezentacji otrzymuje mieszane opinie, nie reaguje defensywnie. Zamiast tego aktywnie szuka informacji zwrotnej od współpracowników, analizuje, co poszło dobrze, a co można poprawić, i wykorzystuje te wnioski, aby następnym razem dostarczyć bardziej przekonujące wystąpienie. Jego samoświadomość sprzyja nastawieniu na rozwój, co sprawia, że staje się coraz lepszym mówcą.

Podobnie nauczyciel, który zauważa, że niektóre metody nie angażują uczniów, analizuje swój styl nauczania. Przyjmując konstruktywną krytykę od uczniów i eksperymentując z nowymi technikami, tworzy bardziej efektywne i przyjemne środowisko do nauki.

Podsumowanie

Zwinność w uczeniu się to kluczowa umiejętność w szybko zmieniającym się świecie. Rozwijając zwinność umysłową, w relacjach międzyludzkich, w zmianach, w osiąganiu wyników oraz samoświadomość, ludzie mogą nie tylko dostosowywać się do nowych wyzwań, ale także napędzać innowacje i inspirować innych. Jak sugeruje Monique Valcour, chodzi o szybkie uczenie się i gotowość do porzucania przestarzałych praktyk, torując sobie drogę do ciągłego rozwoju i sukcesu. Dzięki praktyce każdy może stać się bardziej zwinny i odporny, gotowy na wszystko, co przyniesie przyszłość.

Przygotuj się do certyfikacji PMP®

Dołącz do naszego najbliższego kursu PMI® Authorized PMP® Exam Prep Course i otrzymaj warsztat Agile w praktyce gratis.

AgilePMO’wy newsletter

Zapisz się na nasz newsletter, a otrzymasz dostęp do Narzędziownika, w którym znajdziesz ćwiczenia ułatwiające rozwój.

Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.