Rezyliencja w czasach niepewności
Rezyliencja stała się jedną z najistotniejszych kompetencji przyszłości, gdyż wyzwania, z którymi się dziś mierzymy takie jak pandemia, wojna, czy kryzys klimatyczny i gospodarczy wymagają od nas szybkiej adaptacji. Rezylientni pracownicy tworzą rezylientne zespoły, a te odporne i rozkwitające w kryzysie organizacje. Natomiast rezylientne firmy i instytucje tworzą rezylientne społeczeństwa.
Rezyliencja czyli co?
Rezyliencja indywidualna to zdolność danej osoby do adaptacji i radzenia sobie ze stresującymi czynnikami i wyzwaniami, którym poddawana jest każdego dnia. Odporność zespołu oznacza zdolność grupy do efektywnej współpracy w warunkach stresu i presji. Odporność organizacyjna natomiast to zdolność firmy nie tylko do dalszego funkcjonowania w obliczu przeciwności losu, ale także do rozkwitania w sytuacjach kryzysowych. Rezylientne jednostki, zespoły i organizacje tworzą rezylientne społeczności i społeczeństwa, a te z kolei zdolne są do przetrwania i odzyskania równowagi po wszelkiego rodzaju katastrofach (wojna, epidemia) i kryzysach.
Najbardziej odporni pracownicy mają prawie 20% większą elastyczność poznawczą, a wskaźnik innowacyjności jest u nich wyższy o 22%. Podwładni wysoce odpornych menedżerów doświadczają o 52% mniej wypalenia, są o 78% mniej skłonni do opuszczenia organizacji i nadają o 57% większe znaczenie swojej pracy. Organizacje o najwyższych zagregowanych wynikach odporności miały o 42% wyższy roczny zwrot z aktywów i 3,7-krotnie wyższy roczny zwrot z kapitału własnego.
BetterUp Resilience in an Age of Uncertainty Report*
Strategie wzmacniające rezyliencję zespołów i organizacji
Istnieje wiele działań i strategii wzmacniających rezyliencję zespołową i organizacyjną. W tym artykule zebraliśmy 10, które warto wdrożyć już dzisiaj, aby w przyszłości pracować w firmie, która pomimo napotkanych kryzysów będzie w stanie się rozwinąć.
- Wspieraj kulturę otwartej komunikacji i zaufania.
Stwórz bezpieczną przestrzeń, w której ludzie otwarcie mówią o wyzwaniach i potencjalnych rozwiązaniach. Zachęcaj członków zespołu do dzielenia się swoimi opiniami i pomysłami. Skorzystaj z The Reina Leadership Trust Quiz™, aby sprawdzić, czy twój styl przywództwa wzmacnia zachowania budujące zaufanie. - Buduj różnorodny i włączający zespół.
Zespół, który jest zróżnicowany pod względem pochodzenia, doświadczenia i perspektywy, jest lepiej przygotowany do radzenia sobie z wyzwaniami i znajdowania kreatywnych rozwiązań. - Zachęcaj do ciągłego uczenia się i rozwoju.
Zapewnij warunki nauki, aby członkowie zespołu uczyli się nowych rzeczy i podejmowali nowe wyzwania. - Opracuj jasną i wspólną wizję.
Upewnij się, że wszyscy w zespole rozumieją i działają w zgodzie z misją i celami organizacji. - Stwórz plan radzenia sobie z kryzysami. Opracuj, przetestuj i udoskonalaj plan zarządzania kryzysem.
- Wzmacniaj nastawienie na rozwój.
Wspieraj kulturę, która zachęca do podejmowania ryzyka i uczenia się na błędach. - Zachęcaj do współpracy.
Umożliwiaj członkom zespołu wspólną pracę nad projektami i zachęcaj do współpracy interdyscyplinarnej. - Upełnomocnij pracowników.
Zachęcaj do przejmowania odpowiedzialności za pracę i podejmowania decyzji. - Wzmacniaj poczucie celu.
Pomóż członkom zespołu zrozumieć, jak ich praca przyczynia się do realizacji misji i celów organizacji. - Zadbaj o dobrostan.
Zachęcaj pracowników do brania czasu wolnego i nadawania priorytetu swojemu dobrostanowi (ang. well-being).
Jak dodatkowo wzmacniać rezyliencję w organizacji?
Strategie opisane powyżej polecamy uzupełnić dodatkowo o działania, które wspomogą budowanie rezylientnej organizacji. Do działań tych należą:
- Ustalenie jasnych ról i obowiązków.
Upewnij się, że wszyscy w organizacji wiedzą, czego się od nich oczekuje w przypadku kryzysu. - Opracowanie elastycznych procesów.
Stwórz procesy, które można dostosować do różnych sytuacji, zamiast polegać na sztywnych procedurach. - Nawiązanie silnego partnerstwa.
Buduj relacje z innymi organizacjami, które mogą zapewnić wsparcie podczas trudnej sytuacji. - Inwestowanie w technologię i infrastrukturę.
Upewnij się, że organizacja posiada technologię i infrastrukturę, której potrzebuje do dalszego funkcjonowania w czasie kryzysu. - Zarządzanie ryzykiem.
Regularnie oceniaj zagrożenia i szanse organizacji oraz opracowuj plany ich łagodzenia lub wzmacniania. - Rozwijanie kultury ciągłego doskonalenia.
Zachęcaj zespół do regularnej oceny i doskonalenia swoich procesów, systemów i sposobów pracy. - Wspieranie kultury uczenia się i rozwoju.
Zachęcaj pracowników do uczenia się z doświadczeń i dostosowywania się do nowych sytuacji. - Zachęcanie do proaktywnego działania.
Zachęcaj pracowników do identyfikowania i rozwiązywania potencjalnych problemów, zanim staną się one kryzysami. - Ustalenie jasnych zasad komunikacji.
Stwórz plan komunikacji, który nakreśla, w jaki sposób informacje będą dystrybuowane podczas kryzysu i upewnij się, że wszyscy w organizacji wiedzą, jak uzyskać do nich dostęp.
A jeśli jesteś zainteresowany wzmacnianiem osobistej rezyliencji to zachęcamy cię do przeczytania artykułu załączonego w dodatkowych materiałach oraz zajrzyj do Narzędziownika, w którym znajdziesz opisane w artykule strategie w formacie do druku.
O rezyliencji zespołowej dużo mówimy podczas warsztatów Agile Leadership Navigator oraz studiów podyplomowych Akademia Transition Managera. A rezyliencji indywidualnej poświęciliśmy całe szkolenie – Trening rezyliencji. Jeżeli ta tematyka jest dla Ciebie interesująca, zapraszamy do zapisów.
Materiały dodatkowe
Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.