
Transformative Trends, czyli trendy, które zmieniają rzeczywistość
„Liderem nie jest ten kto karmi stary system, ale ten co go łamie i buduje nowy”
~Zuzanna Skalska
Jak zawsze i tym razem z ciekawością czekałam na wykład Zuzanny Skalskiej, który zaplanowany został w niedzielnej – inspiracyjnej części weekendowych zjazdów APP. Czytam wywiady i uczestniczę w wydarzeniach, na których Zuzanna się pojawia – tutaj podsumowanie naszego pierwszego spotkania. Kocham jej barwny język, nazywanie rzeczy po imieniu oraz ekspresję. Cenię też trafność wniosków oraz bliski jest mi świat, który „maluje” podczas swoich wystąpień – moja wizjonerska dusza, która dusi się w polskiej melancholii, może oddychać pełną piersią.
Po krótkim nakreśleniu nowej normalności, Zuzanna podzieliła się dziesięcioma transformacyjnymi trendami, które wymienię, aby następnie odnieść się do niektórych z nich.
10 Trendów kształtujących nową rzeczywistość
- Goodbye Old System – „If you replace „I” with „We” even Illness becomes Wellness!”.
- Geopolitics – De-Globalisation – The Dual Circulation Strategy (China)
- Good Growth – od konsumpcjonizmu do kontrybucjonizmu
- Data Driven Industry – klasycznych producentów produktów można już odesłać do lamusa
- Age of Surveillance – przyszłość będzie prywatna
- Age of Experience – doświadczenie ma znaczenie większe niż sam produkt
- Next Generation – Sharing Economy i Alfa Female
- Glocalisation – Hyperlocal
- Age of Purpose and New Spirituality – w poszukiwaniu sensu
- Good for Earth – Good for US
Trend 1: Goodbye Old System
Zastąp JA/MOJE na MY/NASZE, a zadzieje się magia. Pamiętam jak dziś historię sprzed 25 lat, kiedy to jedna z szefowych mówiła o zespole MOI LUDZIE, a kolega, jej współpracownik, wściekły przybiegał do mojego biurka powtarzając „nie jestem jej własnością”. Zgodnie z angielskim powiedzeniem: „If you replace „I” with „We” even Illness becomes Wellness!”.
„Myślenie lokalnością i wspólnotą, czyli nowym MY, powoduje przedefiniowanie roli przedsiębiorcy. Z kapitalisty, który nie ma żadnej społecznej roli, w tzw. przedsiębiorcę naturalnego, czyli odpowiedzialnego i pożytecznego dla społeczności.”
~ Zuzanna Skalska: Trendy to my
Trend 3: Good Growth – od konsumpcjonizmu do kontrybucjonizmu
Kontrybucjonizm, czyli współdziałanie, jako zasada wkładu jest koncepcją mi bliską. Moim marzeniem jest świat, w którym wspólne działanie zastępuje rywalizowanie. W AgilePMO połączył nas „etos współodpowiedzialności z celem osiągnięcia trwałych i środowiskowo świadomych rozwiązań biznesowych i społecznych”. Jesteśmy pasjonatami zmiany – tworzenia świata, w którym każdy projekt odnosi sukces. Każdy z nas jest trochę z innej bajki, ale łączy nas wspólna misja, jaką jest budowanie zintegrowanych zespołów, organizacji i społeczeństw. Marzy nam się Szwecja, która wita napisem: „Sweden – Welcome to Weden”. Niestety w Polsce jeszcze daleko nam do wspólnotowego myślenia, o czym wspominał również Dariusz Duma w swoim wykładzie, do którego nawiążę w osobnym artykule. Dlatego też jako główny cel APP postawiłam sobie poszukania myślących inaczej. Ufam, że łącząc siły stworzymy coś pięknego i potrzebnego, a świat stanie się odrobinę lepszy.
Firma McKinsey & Company zaproponowała nowy framework składający się z czterech wzajemnie wzmacniających się obszarów 4P: Purpose/People/Profit/Planet, a Zuzanna dorzuciła do tego piąty element: PASJA, bez której ja również nie wyobrażam sobie współpracy i zaangażowania.
Natomiast nowe wskaźniki brzmią następująco: ROI = Return on Involvement oraz KPI = Keep People Inspired.
Trend 6: Age of Experience
„People don’t buy just products any more… They search holistic solutions, meaningful experiences and authentic stories”.
Coraz więcej organizacji rozumie, że to nie produkt, a doświadczenie mają dziś znaczenie. W związku z tym pojawiają się nowe role, np. Head of Tech & Society.
APP to również relacje i ciekawi uczestnicy. Jednym z nich jest Rafał Więcławski, właściciel przytulnego salonu fryzjerskiego „THE PLACE”, który przez całe swoje życie szuka pomysłów i inspiracji, a ostatnim z nich są filcowe kapelusze. Już przyszły półprodukty, za chwilę dojedzie forma i Rafał odda się kreacji. Jak sam powiedział, na początek będzie to jakieś 5% jego zaangażowania, a w przyszłości, któż to wie, może całkiem dochodowy biznes. Ja już się wkręciłam – kocham kapelusze, a jeszcze bardziej interesuje mnie historia twórcy i magia tworzenia, która się za produktem kryje. Trzymam więc kciuki i będę wspierać.
Autor zdjęć: Rafał Więcławski
Trend 7: Next Generation – Sharing Economy i Alfa Female
Dla pokolenia ZALFA, czyli urodzonych w 21. wieku „sharing is the new owning”. W przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, które „kupują rzeczy, których nie potrzebują, za pieniądze, których nie mają, by zaimponować ludziom, których nie lubią”.
Coraz więcej kobiet robi też spektakularne kariery w międzynarodowych środowiskach. O prezeskach nie z tego świata poczytasz między innymi w Forbes.
Trend 9: Age of Purpose and New Spirituality
Dotyka nas wypalenie zawodowe, gdyż nie widzimy sensu w naszej pracy. Mamy dwie szafy, do których codziennie wchodzimy – jedna to praca, a druga to życie. Do tego często w tych szafach różne ubrania – maski lękowe lub stereotypowe. A przecież praca nadaje życiu sens, więc warto mieć jedną, a w niej nasze, a nie cudze odzienie.
„Dupna praca, dupne życie. Zajebista praca, zajebiste życie”.
Trend 10: Good for Earth – Good for US
Ekologia to nie trend. Ziemia jest naszym dobrem, więc jeśli się o nią nie zatroszczymy, to Planeta przetrwa, a człowiek już niekoniecznie.
Epilog
Czas na zmianę systemu i wzięcie odpowiedzialności za rzeczywistość, w jakiej żyjemy. Adamom już dziękujemy. Jak nigdy potrzebujemy Ewy, która ugryzie jabłko i zobaczy jak może wyglądać nowy świat.
Jeżeli chcesz zmieniać świat zacznij od siebie i swojego otoczenia. Dołącz do Transition Manager Academy, jedynego w Polsce programu szkoleniowego z zakresu zarządzania projektami opartego na Trójkącie Talentów PMI®, gdzie nauczysz się nie tylko jak najefektywniej prowadzić złożone projekty i programy, ale także przejdziesz przez osobistą transformację.

Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.