Myślenie strategiczne: relacja z wykładu prof. Krzysztofa Obłója
Była to najlepsza i najgorsza z epok, wiek rozumu i wiek szaleństwa, czas wiary i czas zwątpienia, okres światła i okres mroków, wiosna pięknych nadziei i zima rozpaczy. ~Ch. Dickens
Za nami kolejne wykłady Akademii Psychologii Przywództwa, w tym inspirujące wystąpienie Krzysztofa Obłója: Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i budować jutro.
Nasz wzorzec się rozpadł…
Wzorce porządkują nasze życie, a nasz wzorzec się właśnie rozpadł. Zuzanna Skalska powtarza, że przeciwieństwem niepewności nie jest pewność, ale morze nowych możliwości. Natomiast uczestnicy naszych warsztatów wiedzą, że w sytuacji „lost in the fog” (model Obenga) nie podejmujemy radykalnych kroków. Kiedy nie wiemy co i jak, stawiamy małe kroki i uczymy się współpracując z innymi. Pozostajemy też czujni oraz elastyczni i potrzebujemy czasu, aby zbudować naszą pewność siebie.
Podczas wykładu prof. Obłój podzielił się klasycznymi przykładami za szybkiego i ryzykownego:
- ruchu – zakup przez Nestle firmy sprzedającej zestawy cateringowe Freshly
- wzrostu – firma CCC sfinansowała swój wzrost oparty na akwizycjach i rozwoju sieci sklepów, z rosnącego długu.
Następnie zaproponował strategię take your time: czekaj, analizuj i nadaj niepewności sens.
Kobieta z gitarą
Obraz Kobieta z gitarą Georgesa Braque’a jest przykładem malarstwa kubistycznego, w którym obiekty przedstawiane na płótnie podlegają fragmentaryzacji. Postać kobiety została podzielona na poszczególne, często trudno rozpoznawalne elementy, aby następnie zostać połączona w nowy zbliżający się do abstrakcji układ. Otoczenie biznesowe czasami przypomina taki obraz. Przypadkowe na pozór elementy, którym wydaje się, że brakuje powiązań, po wnikliwym przyjrzeniu się tworzą całość.
Myślenie strategiczne jest układaniem mentalnie tego dynamicznego obrazu otoczenia, tak aby zobaczyć jego sens i porządek, a potem zdecydować, co robić. Proces ten ma wiele naturalnych raf i pułapek… Taką ważną wielką rafą jest czas, bowiem menedżerowie są uwikłani w przeszłość, a muszą zarządzać teraźniejszością i przyszłością. ~Krzysztof Obłój, Myśl strategicznie
Jak więc radzić sobie z niepewnością? Poniżej kilka wskazówek z wykładu.
1. Kim jestem?
Zapytaj: Kim jesteś? Skonfrontuj swoją odpowiedź z rzeczywistością, a następnie określ prawdziwe wyzwania.
Pomocne pytania:
Co jest naszym biznesem i dlaczego? Co nie jest naszym biznesem i dlaczego? Czy mamy przewagę konkurencyjną i na czym ona polega ~Krzysztof Obłój, Myśl strategicznie
Wsłuchaj się w różne punkty widzenia – patrz punkt drugi dot. różnorodności, aby nie wpaść w pułapkę percepcji – nasze postrzeganie sytuacji może różnić się od rzeczywistości. Dlatego ważne, aby nasz obraz rzeczywistości zderzyć z twardymi danymi i zewnętrznymi opiniami.
2. Utrzymuj otwarty umysł
Kontestuj przyjęte prawdy i założenia. Zaciekawiaj się, pytaj, a następnie uważnie słuchaj. A jak wzmacniać ciekawość znajdziesz w naszym artykule.
3. Szanuj i wsłuchuj się w różnorodność
Gender wnosi wartość w turbulentnych czasach. Kobiety sprawdzają się w burzliwym otoczeniu, więc zaproś panie do zarządów!
Kilka strategii, które mogą pomóc w szanowaniu i wsłuchiwaniu się w różnorodność:
- Edukacja. Poznawaj różne kultury, tradycje i historie, aby lepiej zrozumieć i szanować różnorodność. Właśnie ukazało się polskie wydanie książki Erin Meyer, które serdecznie polecamy, i o którym więcej napiszemy wkrótce.
- Komunikacja. Pytaj i słuchaj uważnie, aby lepiej zrozumieć perspektywy innych osób.
- Otwartość. Bądź otwarty na nowe pomysły, opinie i podejścia oraz bądź gotowy do zmiany swoich przekonań, jeśli nie służą tobie lub organizacji. Odpowiednie pytania, które znajdziesz w jednym z naszych wpisów pomogą ci usunąć te ograniczenia.
- Przestrzeganie zasad. Respektuj granice i przestrzegaj zasad wszystkich osób, niezależnie od ich pochodzenia, rasy, płci itp.
- Działanie. Działaj na rzecz równości i sprawiedliwości społecznej, aby wspierać osoby, dyskryminowane lub pomijane.
- Akceptowanie różnic. Różnorodność jest naturalnym i pozytywnym aspektem ludzkości – szanuj i celebruj ją.
- Dostosowanie. Dostosuj działania i komunikację do potrzeb różnych grup i osób, aby czuły się słyszane i akceptowane.
4. Szukaj w trendach i słabych sygnałach wskaźników zmian
Okazuje się, że zmiany są powtarzalne, a w świecie jest mało innowacji, więcej imitacji. Pamiętaj też, że trendy są na peryferiach! Szukaj zmian funkcji i aury.
Aura to magia i emocje związane z funkcjonowaniem rynku, produktami, usługami, dystrybucją. To ten element unikalności i cenności oferty naszej organizacji, który jest kluczowy dla jej tożsamości. Funkcja to relacja organizacji, produktu lub usługi z celami i użytecznością odbiorcy. Obserwacja zmian jednego lub drugiego daje ważne wskazówki w myśleniu strategicznym na każdym rynku – od fortepianów do wódki. ~Krzysztof Obłój, Myśl strategicznie
5. Eksperymentuj
Pokochaj wyzwania, a nie rozwiązania. Dobry eksperyment jest sondą w przyszłość.
Cechy dobrego eksperymentu:
- Adresuje kluczowe wyzwanie.
- Ma cel. Eksperyment powinien być związany z konkretnymi celami biznesowymi, takimi jak zwiększenie sprzedaży, zwiększenie lojalności klientów czy poprawa efektywności operacyjnej.
- Ma synergię z zasobami firmy.
- Ma moment kiedy jest dofinasowany albo likwidowany.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o modelu Obenga, zapraszamy na studia podyplomowe Transition Manager Academy oraz na nasze warsztaty Agile w praktyce lub Agile Leadership Navigator, gdzie między innymi uczymy stawiać małe kroki i współpracować z innymi.
Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.