Zaufanie fundamentem współpracy w zespole (projektowym)

Zaufanie fundamentem współpracy w zespole (projektowym) (2/3)

Tam gdzie na początku jest zaufanie, będą później rezultaty.

~ Jurgen Appelo, Management 3.0 Workout


W drugiej części artykułu dotyczącego zaufania (pierwsza w materiałach dodatkowych) poruszę temat działania zespołowego (eng. collaboration), którego zaufanie jest częścią składową. Jak mówi sam tytuł tego artykułu, zaufanie jest fundamentem współpracy. Brak zaufania powoduje, że ludzie przestają wierzyć w sens działania zespołowego, stają się aspołeczni. Zacznijmy więc od definicji współpracy. Zacytuję tu afrykańskie przysłowie:
Jeśli chcesz dojść szybko, idź sam, a jeśli dalej idź razem.
Efektywna współpraca w zespole to uzyskanie efektu pozytywnej synergii, gdzie rezultat całego zespołu jest większy niż suma rezultatów, jakie uzyskaliby członkowie tego zespołu pracując osobno.  Współpraca to po pierwsze, wspólna wizja i wspólne cele. Po drugie, utożsamienie się z tymi celami – jesteśmy tutaj razem bo wierzymy w cel, który chcemy osiągnąć. I po trzecie, odpowiedzialność za wspólny sukces – wiara, że mój sukces jest twoim sukcesem, więc wspieramy się nawzajem. Jakże to proste w koncepcji, a tak trudne do osiągnięcia.

3 podstawowe składniki współpracy

Czyli przepis na sukces:
  1. ZAUFANIE

    Zaufanie to fundament każdego zespołowego działania. Komunikacja, a w szczególności dojrzały, otwarty, a często duchowy dialog pomiędzy członkami zespołu może być najskuteczniejszym narzędziem, które organizacja powinna wykorzystać do budowania zaufania.

    Zaufanie możemy podzielić na 3 kategorie:

    • Poznawcze, czyli logiczne i racjonalne.
      Jeśli wiemy, że członkowie zespołu posiadają określone kompetencje i są w stanie zrealizować zadanie, ufamy im na początku – mentalnie umieszczamy ich w kategorii „potrafią i zrobią”. Nazywamy to zjawisko poznawczym schematem stereotypizowania.
    • Instytucjonalne, czyli ufamy organizacji, z której członkowie zespołu pochodzą.
      Jeśli wierzymy w normy i zasady, którymi dana organizacja się kieruje łatwiej nam jest uwierzyć, że osoby ją reprezentujące nie będą działały wyłącznie w swoim interesie.
    • Osobiste, czyli nasza indywidulana zdolność do zaufania.
      Nasza niewytłumaczalna wola ufania innym ludziom. Niektórzy, np. ja,  tak po prostu mają, że wierzą w dobre intencje wszystkich ludzi na świecie.
  2. WSPÓLNE ZROZUMIENIE

    Kiedy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sukces (ang. the big picture) i rozumiemy jak nasza praca przyczynia się do osiągnięcia ostatecznego rezultatu, to jesteśmy w stanie bardziej się zaangażować. I tu ponownie komunikacja jest kluczem do sukcesu. Otwarty dialog pomoże nam zrozumieć nasze oraz pozostałych członków, zarówno zadania i odpowiedzialności jak i potrzeby i oczekiwania.

  3. GŁĘBIA RELACJI

    Ważne jest poznanie siebie nawzajem, które jest utrudnione, kiedy pracujemy zdalnie. Jurgen Appelo proponuje stworzenie indywidulanej mapy (ang. personal map) dla każdego z członków zespołu – więcej na ten temat znajdziesz w materiałach dodatkowych. W Thomson Reuters udzielaliśmy wywiadów na tematy osobiste, które następnie publikowaliśmy na platformie intranetowej, gdzie wszyscy członkowie zespołu mieli dostęp.

Zaadaptowane z " The Handbook of High-Performance Virtual Teams"

Źródło: Zaadaptowane z ” The Handbook of High-Performance Virtual Teams”

Następnie mieszamy to wszystko razem

Nasze dobre relacje nie tylko przyczynią się do lepszej współpracy, ale także wpłyną na poziom zaufania oraz wspólnego zrozumienia. Zaufanie i wspólne zrozumienie są ściśle ze sobą związane – więcej zaufania wpłynie na lepsze zrozumienie, a rozwiniemy je poprzez ciągłą i konstruktywną interakcję. Wymagają one relatywnie silnych relacji osobistych. Jeśli członkowie zespołu rozumieją swoje role i odpowiedzialności, wiedzą czego się od nich oczekuje bazując na ich kompetencjach, czują się odpowiedzialni i zobowiązani, to z pewnością wzrośnie zaufanie w tym zespole.

Zaufanie jest substytutem kontroli, tam gdzie nie ma zaufania jest mikrozarządzanie, jeden z kardynalnych błędów kierownictwa. Więcej na ten temat znajdziesz w materiałach dodatkowych.

Czy wiesz, że niewielki wzrost zaufania ze strony kierownictwa działa jak 36% podwyżka? Taki sam spadek zaufania wpływa na spadek zadowolenia z pracy jak 36% obniżenie wynagrodzenia!  ~ Heliwell & Huang, 2005

W kolejnej i ostatniej już części napiszę o trzech wymiarach zaufania transakcyjnego, przybliżę The Reina Leadership Trust Model oraz podpowiem jak budować zaufanie w zespole oraz odzyskać w przypadku jego utraty.

Zwiększ zaufanie, a przy okazji przygotuj się do PMP®

Dołącz do PMI® Authorized PMP® Exam Prep Course, w trakcie którego rozmawiamy na temat współpracy i zaufania. Oprócz tego, w miłej atmosferze, przygotuj się do najbardziej pożądanej certyfikacji z zarządzania projektami – PMP®.

Przeprowadź udaną transformację

Zapraszamy na studia Transition Manager Academy oparte na PMI Talent Triangle®! To wyjątkowa okazja, aby nauczyć się, jak efektywnie prowadzić złożone projekty i programy, jednocześnie przechodząc przez osobistą transformację. Dołącz do nas i zyskaj umiejętności, które wyniosą Twoją karierę na wyższy poziom!

Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.