Leadership, vlog
6 grudzień 2018
Jak pracujemy? Kontrakt zespołu
Jak pracujemy? Kontrakt zespołu

Często zachęcam do stworzenia zasad współpracy zespołu na początku jego drogi, inaczej kontraktu zespołu (ang. Team Charter). To coś więcej niż zdefiniowanie kiedy się spotykamy, w jakich godzinach pracujemy i czy możemy jeść przy biurku. One oczywiście też mogą znaleźć się na liście też, natomiast kontrakt jest na trudne czasy więc warto pomyśleć o takich aspektach jak np. wspólne wartości. Poniżej kilka wskazówek co powinno się w takim kontrakcie znaleźć. A tutaj link do krótkiego filmu.

Wspólne wartości

Możemy skorzystać z wartości zwinnego zespołu: odwaga dotrzymywanie zobowiązań, skupienie, transparentność, szacunek. Warto jednak opisać konkretne zachowania, które je wspierają, gdyż nie dla wszystkich mogą być jasne same słowa. Poniżej kilka przykładów:

Odwaga/Courage

  • Zadania o najwyższym priorytecie realizujemy jako pierwsze.
  • Jeśli nie zgadzamy się z zadaniem, o którego wykonanie jesteśmy poproszeni komunikujemy to otwarcie.
  • Kwestionujemy, jeśli czujemy, że członkowie naszego zespołu robią coś źle lub są w błędzie. Dotyczy to również pozostałych interesariuszy, niezależnie od hierarchii w organizacji.
  • Bronimy swojego stanowiska, jeśli uważamy, że mamy rację, nawet jeśli jesteśmy w mniejszości.

Dotrzymywanie zobowiązań/Commitment

  • Zawsze staramy się dowiedzieć jakie są cele projektu/zespołu/iteracji i jak nasza praca je wspiera.
  • Robimy wszystko, by zapewnić, aby nasze cele zostały osiągnięte. Jeśli to konieczne prosimy innych o pomoc.
  • Uczestniczymy i przychodzimy na czas na spotkania i warsztaty, które wcześniej zaplanowaliśmy.
  • Upewniamy się, że wiemy co to znaczy że cel został osiągnięty/zadanie zostało wykonane, tzn. znamy kryteria sukcesu/definicję „ukończone” (Definition of Done).

Skupienie/ Focus

  • Podczas pracy nad projektem/zadaniem/iteracją nie rozpraszamy się.
  • Nawet wtedy kiedy zadanie nie sprawia nam przyjemności poświęcamy mu tyle uwagi ile to konieczne dla jego zakończenia.
  • Kiedy praca nad zadaniem nas cieszy, nie wydłużamy jej.
  • Tak szybko, jak zadanie/wymaganie jest gotowe, przechodzimy do następnego. Informujemy, że zadanie jest gotowe do odbioru i upewniamy się, że kolejne osoby zaczęły nad nim pracę.

Otwartość – Transparentność / Openness

  • Nie boimy się przekazywania trudnych informacji członkom zespołu, czy interesariuszom.
  • Nie ukrywamy trudnych problemów w nadziei, że same się rozwiążą.
  • Jeśli coś lub ktoś nas irytuje mówimy o tym otwarcie.
  • Osoby, a którymi współpracujemy nie muszą domyślać się co czujemy, dzielimy się tym z nimi.
  • Zawsze mówimy jak naprawdę jest, nie umniejszamy, ani nie wyolbrzymiamy sytuacji.

Szacunek/ Respect

  • Słuchamy z taką samą uwagą bez względu na to kto mówi.
  • Podczas słuchania nigdy nie przerywamy mówiącemu.
  • Jednakowo cenimy opinię wszystkich.
  • Czujemy, że nasze zdania mają znaczenie, zespół się z nimi liczy.

Zasady współżycia razem

Np. “nie trzymamy cuchnącego jedzenia w lodówce”.

 

Oczekiwania dotyczące komunikacji i współpracy

  • Plan Komunikacji
  • Logistyka: godziny pracy, czas trwania iteracji, przerwy na lunch itp.

 Radzenie sobie z konfliktem

Odpowiedzcie na pytania, które uruchomią myślenie zespołu o konflikcie:

  • W jaki sposób możemy wywołać konflikt w tej chwili?
  • Jak wrócimy do naszej wspólnej wizji kiedy będziemy w ostrym konflikcie?
  • Po czym poznamy, że konflikt został zażegnany?

 Spotkania, maile, telefony

Etykieta dotycząca spotkań, proces i czas odpowiadania na maile i wiadomości telefoniczne.

0
No Comment 0 , , , , , , , , ,

There are 0 comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Razem możesz więcej! Zbuduj zwinny zespół

Warszawa: 15 grudnia 2018

Zapisy trwają !




close-link
Napisz wiadomość