Samozarządzanie, czyli jakim jesteś reżyserem?
W chwili natchnienia wpadasz na genialny pomysł. Cieszysz się nim, oglądasz z każdej strony, wreszcie pracujesz nad koncepcją i angażujesz swoje zasoby w jego rozwój.
Gdy tworzysz scenariusz pojedyncze słowa obracasz w myślach by znaleźć to najlepsze, a okiem wyobraźni dokładnie widzisz każdą scenę. Światło, ujęcie, kostiumy. Nawet emocje rozpisane dokładnie, niczym partytura. Sekunda po sekundzie odgrywasz w myślach cały film.
I nagle nadchodzi TEN DZIEŃ
Na planie sami wybitni aktorzy, ekipa Oskarowa. Przecież wiesz bo właśnie tacy mieli być.
Idealnie!
Co będąc reżyserem robisz po słowie „AKCJA!”?
- Gdy tekst „nie siedzi” i aktor chce go zmienić by lepiej pasował do roli?
- Gdy ma pomysły, których nie uwzględniłeś?
- Gdy ta scena ekipie podoba się bardziej o świcie niż o zmierzchu?
O tym, czy projekt osiągnie nowy wymiar sukcesu, czy będzie tylko rozczarowującą adaptacją scenariusza, może stanowić relacja między zaangażowanymi artystami.
Idealnie, gdy ta między aktorem i reżyserem jest niemal świętą więzią, opartą na zaufaniu szacunku i kreatywności.
Jakie relacje budujesz TY?
Czy tworzysz bezpieczną przestrzeń odrzucającą walkę o stanowiska i zaszczyty, czy raczej kieruje Tobą lęk, nieufność, ego i przywiązanie do swoich racji?
Fundamentem sukcesu może być zespół Oskarowych aktorów, ekspertów w swojej dziedzinie. Ale czy nim będzie, gdy manager projektu mu nie zaufa?
Czy umiesz zaufać w dobre intencje, oddać kontrolę i założyć, że bez mikrozarządzania zespół nie tylko da sobie radę ale właśnie wtedy rozwinie skrzydła?
Amerykański scenarzysta Aaron Sorkin* wymienia 12 porad dotyczących pracy reżysera z aktorem. Wiele z nich to lekcje, które można niemal wprost przenieść do pracy z każdym zespołem projektowym czy produktowym. Warunkiem jest zaufanie.
- Odkryj z kim pracujesz – dowiedz się jak dany aktor lubi pracować, co go buduje, jaki styl pracy mu odpowiada.
- Włącz aktorów w proces – bądź transparentny i jeśli są zainteresowani – pokaż im wszystkie materiały, które już stworzyłeś przygotowując się do projektu.
- Stwórz środowisko pracy pełne szacunku i spokoju – upewniaj aktorów, że jesteś dla nich na każdym kroku. Nie buduj niepotrzebnego napięcia.
- Bądź przygotowany i elastyczny – dobrze zaplanuj pracę ale zachowaj otwartość na różne nowe pomysły koncepcje i propozycje.
- Daj aktorom przestrzeń do pracy. Komunikuj swoje pomysły w okresie pre-produkcyjnym, przegadaj sceny. Gdy aktor jest w roli a kamera w akcji – nie przerywaj.
- Bądź bezpośredni – jeśli chcesz by aktor zrobił coś inaczej – powiedz to otwarcie. Feedback, wsparcie i coaching są bardzo cenne.
- Nie każ aktorom czekać. Jeśli umówiliście się na jutro, zrób wszystko by przygotować plan odbył się jutro.
- Unikaj instruowania skupionego na rezultacie. Nie mów aktorowi by płakał na końcu ujęcia, ani jak ma się czuć widz. To blokuje proces i nie pozwala aktorowi działać organicznie spójnie ze sobą, z postacią.
- Bądź świadomy potrzeb aktora i reaguj na nie.
- Słuchaj i ufaj instynktowi aktora. Jeśli coś w scenariuszu nie pasuje do roli, zmień scenariusz. Aktor jest bardziej zjednoczony z rolą niż TY.
- Traktuj gwiazdy z takim samym szacunkiem, jak amatorów, statystów. Zaufaj, że przez samo bycie na planie nasiąkną profesjonalizmem sposobem pracy i duchem współpracy
- Obserwuj pracę innych reżyserów i ucz się od nich. Jak wydobywają z aktorów to, co najlepsze.
Te rady mogą zostać tylko wtedy wdrożone, gdy reżyser projektu daje wsparcie, swobodę i przestrzeń, przy jednoczesnym zaufaniu. Dzięki temu dodaje skrzydeł i wydobywa z aktora nieodkryte pokłady talentu, otwierając go na improwizację.
Wilk z Wall Street, Szeregowiec Ryan czy Ojciec Chrzestny – wiele filmów nie stałoby się słynnymi bez spontanicznej inwencji aktorów, czy nagłego olśnienia reżysera i odstąpienia od scenariusza.
- Taksówkarz z 1976 roku „You Talkin’ to Me?” – ta scena nie przeszłaby do historii kina bez oddania kontroli i improwizacji.
- Zaskakujący rytuał buczenia i jednoczesnego uderzania się w pierś, który Matthew MCConaughey zdradza Leonardo di Caprio podczas lunchu w Wilku z Wall Street, jest osobistą techniką relaksacyjną aktora, którą sam stosował przed ujęciami.
- Słynne „He’s looking at you” z Casablanki też zostało przeniesione z prywatnej relacji aktorów na plan…
Jeśli zatem pragniesz by plan został doskonałym nie tylko w twojej głowie, oddaj go zespołowi i zaufaj, że razem zdobędziecie Oskara!
Chcesz dać się zainspirować?
Proszę bardzo!
W pierwszy majowy weekend, z okazji 10-lecia AgilePMO, całym zespołem pojechałyśmy do Pucka. Tam oczekiwała nas Kasia Jabłońska, która została naszą osobistą przewodniczką po atrakcjach regionu, a jest w tej dziedzinie ekspertką. Dlaczego? Ponieważ kilka lat temu założyła Pucką Informację Turystyczną. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby Kasia z tego miasta pochodziła… ale Ona kiedyś sama była turystką, jak my. Nie tylko eksplorowała i poznała historię miasta by ciekawostkami zainteresować gości. Nawiązała szereg szczerych i wspierających relacji, które znajdują swoje konkretne odzwierciedlenie we współpracy i niesieniu pomocy potrzebującym. Na każdym kroku spotykaliśmy ludzi, którzy skorzystali z Kasi serca, wiary w nich i wsparcia. Informacja Pucka jest „tylko” kolejnym „dzieckiem”, które powołała do życia, wspierała podczas stawiania pierwszych kroków i któremu dała wolność by być i rozwijać się wedle własnych potrzeb. Jak doskonały reżyser, który do filmu angażuje aktorów, których obdarza zaufaniem, ona zaufaniem obdarza kolejnych pracowników, oddając im pałeczkę. Daje zaufanie i jest nim obdarowywana. Kobiety w Stowarzyszeniu, które założyła rozkwitają, bo są szanowane, wspierane i wysłuchane. Przyjęte.
Gdy zespołem AgilePMO przybyłyśmy do Pucka zostałyśmy przyjęte, wysłuchane i zaopiekowane. Nie musiałyśmy się o nic martwić, w pełni zaufałyśmy Kasi, a ona ufała naszym potrzebom i na nie odpowiadała. Nam rosły skrzydła i działa się magia.
CO ciekawe, doskonały reżyser, dający przestrzeń, ufający i wspierający nie bierze się znikąd. Przekonałyśmy się, że Kasi Mama żyje według tych samych wartości, a arcymistrzem tej sztuki jest Kasi Syn. Aleksander nawet z Chin dbał o nas i inspirował, jednocześnie dając wolność do rozwijania się w kierunkach, które są dla nas istotne😊
Ufajmy sobie, ufajmy i jeszcze raz ufajmy. Efekty przerosną nasze najśmielsze marzenia!
* How to Direct Actors: Tips for Working With Actors as a Director
Małgorzata Dobija
Zachęcamy do dołączenia do warsztatu prowadzonego online na platformie Zoom – Agile Leadership Navigator, w trakcie którego zdobędziesz wiedzę i narzędzia jak być autentycznym i świadomym liderem w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, gdzie podstawą dobrej współpracy jest zaufanie i samozarządzanie.
Materiały dodatkowe
Zapisz się na AgilePMOwy newsletter. Co tydzień otrzymasz od nas list, a w nim artykuły warte przeczytania, narzędzia do pracy z zespołami, wskazówki i ciekawostki odnośnie zarządzania projektami.